yellow and red apples on black plastic crate

Wykorzystanie muzyki w działaniach marketingowych

Przed każdą firmą czy to już istniejącą, czy też wchodzącą na rynek stoi szereg trudnych zadań, z których najważniejszym jest utrzymanie lub zdobycie klientów. Współczesny, konkurencyjny rynek dostarcza przedsiębiorcom nowych wyzwań, do których należy m.in. komunikacja z klientem za pomocą nowoczesnych sposobów. Potencjalnego klienta możemy przyciągnąć i zatrzymać, np. za pomocą marketingu sensorycznego. Jest to rodzaj marketingu, który ma na celu pobudzenie klienta do konkretnych zachowań za pomocą oddziaływania na jego zmysły. Jest to nowy i dosyć skuteczny rodzaj komunikacji pomiędzy klientem a firmą, gdyż zmysły mają ogromny wpływ na ocenę przedsiębiorstwa i oferowanego przez nie produktu. Poprzez znajomość zmysłów i ich wpływu na postrzeganie firmy, przedsiębiorstwo może wpasować się i upodobania i gusta konsumentów.

Każdy człowiek odbiera otoczenie za pomocą zmysłów i to właśnie dzięki nim konsumenci mogą dotknąć danego towaru, zobaczyć go czy poczuć, co wpływa na podejmowanie decyzji o zakupie tego właśnie produktu. Za zmysł, który odbiera ogromną ilość bodźców z otoczenia, uważany jest m.in. słuch. Dlatego też na podejmowanie na decyzji konsumenckich znaczący wpływ ma np. wykorzystywanie dźwięków w reklamowaniu produktów i usług. Melodie, które słyszymy dosyć często i regularnie, mogą głęboko zakorzeniać się w naszej pamięci i wywoływać wspomnienia z nimi związane. Słuch jest bardzo wrażliwy na tego typu bodźce i jest aktywny przez cały czas.

Marketing sensoryczny posługuje się oddziaływaniem na zmysł słuchu na wiele sposobów. Jednym ze środków komunikacji, który wykorzystuje do porozumiewania się z klientem jest muzyka. To właśnie ona ma największą moc oddziaływania na nasze emocje, dlatego też doskonale radzi sobie z wywoływaniem konkretnych zachowań klientów. Badania dowodzą, iż stosowanie muzyki w reklamach i promocji firmy, przynosi więcej rezultatów w strategii jej rozwoju niż używanie głosu ludzkiego lub dżingli. Melodie wywołują u klientów miłe skojarzenia i mogą wywoływać pozytywne emocje. Bardzo istotne przy oddziaływaniu na konsumenta metodami marketingu sensorycznego jest to, aby odpowiednio dostosować głośność i tempo wykorzystywanej w reklamach muzyki. Dla przykładu: muzyka w restauracjach w szybkim tempie sprawi, iż klienci szybciej skończą posiłek i opuszczą lokal. Wolne tempo melodii, pozwoli zaś zatrzymać ich w restauracji.