person using MacBook Pro

7 błędów, które zabijają wiarygodność lidera w firmie.

Wielu menedżerów działa pod wpływem impulsu. Nie zawsze łatwo jest być dobrym liderem. A kiedy wizerunek menedżera zostaje nadszarpnięty, cierpi na tym jego kariera. Przyjrzyjmy się nieodpowiednim postawom, które zacierają wszelkie ślady statusu prawdziwego lidera i skupmy się na 7 błędach, które zabijają wiarygodność lidera.

Nie masz czasu dzisiaj… albo wcale?

„Jestem przepracowany, nie mam czasu”. Ten zwrot jest coraz częściej używany przez menedżerów i z czasem staje się dość problematyczny zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Takie zachowanie jest oznaką słabego zarządzania czasem. Jeśli mówisz swoim pracownikom, że nie masz dla nich czasu, to znaczy, że po prostu nie wiesz, jak zarządzać swoim czasem. Najlepiej jest delegować zadania, komunikować się i poświęcać przynajmniej pięć minut dziennie na refleksję i dawanie czasu innym.

Postawa wycofania.

Zdarza się, że lider czuje się przytłoczony i zaczyna podążać za trendem. Kolega przygotował już wszystko na spotkanie i prosi Cię o kontynuację. Ważne jest, aby menedżer potrafił pozostać w trybie przemyślanego działania. Współpracownicy oczekują od lidera inicjatywy, który prowadzi zespół, a nie podąża za nim. Wreszcie, lider musi szukać pomysłów, które do niego pasują.

Zbyt częste przepraszanie.

To jest niewybaczalne! Lider, który przeprasza za każdym razem, gdy przemawia, widzi, jak jego wizerunek stopniowo się psuje. Menedżer jest tym, który podejmuje decyzje i jest bardzo ważne, aby unikał tego typu sformułowań: „Czy nie ma pan nic przeciwko temu, że podam panu liczby?” lub „Jeśli pan pozwoli, chciałbym panu powiedzieć, że…”. Ideałem jest bycie bezpośrednim i asertywnym w każdej sytuacji.

Ślepe podążanie za modą.

Menedżer musi dawać przykład, prawda? Posługując się modnym żargonem językowym lub ubierając się zgodnie z obowiązującymi trendami, ryzykuje on zlekceważenie siebie w oczach swoich pracowników. Najczęściej liderzy są postrzegani jako konserwatywni i aby temu przeciwdziałać, decydują się na wpojenie kodów pokolenia Y lub Z. Unikaj tego typu zachowań i bądź sobą, zadbaj o swój gust i wygląd.

Zbytnie usprawiedliwianie się.

Czy masz projekt do bezzwłocznego ukończenia, a zegar wydaje się tykać za szybko? Nie trzeba się usprawiedliwiać, wystarczy powiedzieć prawdę. Bardzo ważne jest, aby lider wziął na siebie odpowiedzialność. W żadnym wypadku nie powinni się usprawiedliwiać, gdyż może to być forma podporządkowania się. Należy pamiętać, że otwartość jest najlepszą odpowiedzią i nie bać się mówić bez uzasadnienia.

Praca w bałaganie.

Udaj się do biura kierownika. Książki, zeszyty, karteczki — nie ma już miejsca! Nawet jeśli takie środowisko odpowiada liderowi, musi on myśleć o swoich pracownikach. Dla nich cała ta inspiracja jest synonimem nieładu i może sprawić, że uwierzą, iż hierarchia jest wciąż nieznana menedżerowi. Posprzątaj po wykonaniu zadania. W ten sposób pokazujesz, że masz wszystko pod kontrolą.

Działanie pod wpływem emocji.

Często zdarza się, że pracownik przychodzi do pracy i zaczyna rozmawiać z Tobą nieprzyjemnym tonem. Rolą dobrego lidera jest unikanie robienia tego samego. W istocie, filtrując swoje emocje, menedżer zdoła zdobyć szacunek swoich pracowników. Będą wiedzieli, że lider wie, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach i że jest prawdziwym przywódcą. Przyjmij zwroty takie jak: „Przepraszam, czy mógłbyś to powtórzyć?” lub „Wyjaśnij mi, jak ta uwaga ma się do naszego spotkania”.

Pracując nad tymi siedmioma punktami, lider stanie się niezależny i konsekwentny w swoich działaniach w każdej sytuacji.